شناسنامه شغلی
متخصص پرورش لید یک بازاریاب حرفهای است که در پرورش لید/سرنخ فروش/مشتری راغب با هدف تبدیل لیدهای فروش به مشتری تخصص دارد. او مسئول رسیدگی به کلیه ترافیکهای ورودی، تبدیل این ترافیک به لیدهای جدید و ارائه فعالیتهای گزارشدهی منظم است.
تدوین و طراحی استراتژی تولید لید برنامه/کمپین، اهداف و پارامترها و تعریف بهترین شیوهها، استانداردها و فرایندها را برای کنجکاو کردن افراد بیشتر در مورد کسب و کار یا محصولات و خدمات و دستیابی به جذب موفق مشتری و فرصتهای تبلیغاتی بیشتر برای مشتریان مهمترین مسئولیت متخصص پرورش لید است.
همچنین، سنجش KPIهای مناسب و ارائه گزارشهای تحلیلی دقیق به مدیران بالادستی از دیگر وظایف متخصص پرورش لید است.
تعریف استراتژیها و فرایندهای جریان لید در هماهنگی با تیم بازاریابی و تیم طراحی محصول و خدمات
تعیین و دستهبندی مخاطبان هدف براساس سطح تعاملات آنها با استراتژیهای تمایل به خرید، پرسوناها، استراتژی ترغیب "ترغیب به انجام یک کار توسط کاربر"، و معیارهای جمعیتی و تعاملهای تکمیلشده (بهعنوان مثال دانلود مطالب، تماسها، چتها، تکمیل شکل لید، بازدید صفحه و غیره)
برنامهریزی برای بهینهسازی ارتباط با سرنخهای فروش/ مشتریان راغب در تمامی قیف فروش بهویژه در میانه قیف فروش (MOFU: Middle of funnel)
انجام تحلیل جامع بر روی ورودیهای لید جمعآوریشده به کسب و کار با استفاده از ابزارهای مناسب نظیر UTM
تجزیه و تحلیل و تفسیر اینکه چه رفتارها و الگوهایی باعث جذب موفق مشتریان میشوند و بهوسیله این الگوها و رفتارها احتمال بیشتری برای حفظ مشتریان توسط شرکت وجود دارد
تجزیه و تحلیلهای حلقه بسته برای درک معیارهایی که فعالیت بازاریابی درونگرای سازمان را به مشتری تبدیل میکند و بهطور مداوم فرایند ما را برای تبدیل لید به مشتری اصلاح کند
مشارکت در تعیین اهداف برگزاری کمپینها
پیشبینی و ارائه پیشنهاد انواع محتواهای خلاقانه و کپیرایتینگ برای اثربخشی بیشتر در کمپینها
مشارکت در انتخاب بهترین کانالهای تبلیغاتی با توجه به اندازه کسب و کار و کاوش سایر کانالهای دیجیتال و رسانههای جدید (شبکههای وبلاگ، تبلیغات بومی)
تنظیم و بهینهسازی اهداف گوگل آنالیتیکس و تگمنیجر و پیکسلهای ردیابی / تبدیل
همگام و بهروز بودن با ترندها، فناوریها و گزارش تأثیرات آنها بر آینده صنعت و تبدیل آنها به توصیههای عملی و کاربردی
ارائه گزارشهای منظم و مستمر همراه با تجزیه و تحلیل دادهها میزان اثربخشی و بازگشت سرمایه کمپینها
حصول اطمینان از بازگشت مناسب سرمایه در کمپین و اندازهگیری مستمر نتایج آن و انجام آزمایش A/B و بهینهسازی ROI و تحلیل بازگشت هزینه تبلیغات
تهیه گزارشهای تحلیلی از اقدامات انجامشده با توجه به نتایج بهدستآمده و ارائه پیشنهاد برای بهبود فرایندهای کاری
حصول اطمینان از هزینهکرد بهصرفه بودجه تبلیغاتی در پلتفرمهای مختلف تبلیغات آنلاین
همکاری در تهیه تقویم رویدادها و هماهنگی کمپینها با رویدادهای مهم
همکاری با تیم محتوا و ارائه درک درستی از دادهها
کپیرایتینگ، آزمایش و بهینهسازی مداوم تبلیغات
کمک و همفکری در طراحی تبلیغی که جلب توجه کند و قرار دادن تبلیغات در مکان مرتبط (بر اساس مخاطبان هدف)
کمک و همفکری در طراحی Landing page جذاب با رابط کاربری آسان
آنالیز روند کمپین های برگزارشده و مناسبسازی آن با رفتار کاربر
بهینهسازی اتوماسیون بازاریابی و فرایندهای پرورش لید را از طریق ایمیل، محتوا، صفحات فرود و کانالهای رسانههای اجتماعی بهینه
همکاری با تیم فروش و بازاریابی برای ساختن برنامههایی که از قابلیت فروش پشتیبانی میکنند
ایجاد ایمیل، فرم و گزارش در داخل ابزار اتوماسیون برای حمایت از برنامههای پرورش لید، ازجمله قالبهایی برای استفاده دیگران در عملکرد بازاریابی
همکاری با تیم محتوای برند برای شناسایی و تولید محتوای مورد نیاز دستگاههای تبلیغاتی (گزارشهای رسمی، داستان موفقیت، صفحات وب، وبینارها و غیره)
مستندسازی فرایندها، برنامهها، رویههای پرورش لید MAP و ادغام با سایر سیستمها
طراحی الگو و شیوههای امتیازدهی لید برای مشخص کردن فراخوان برای اقدام اصلی، در هنگامی که شخصی نیاز به تماس با تیم فروش داشته باشد یا جذب شود
انجام تستهای A / B و فرایندهای افزایش نرخ تبدیل (CRO) برای افزایش اثربخشی، بهبود عملکرد و به دست آوردن چشماندازی برای آزمایشهای بعدی
همکاری نزدیک تیم بازاریابی و فروش برای درک بهتر سفر مشتری و مشخص کردن درست تمام نقاط تماس
مفهومسازی کمپینهای بازاریابیCRM، پیامرسانهای سرگرمکننده و ایجاد جریان کار مرتبط با تقسیمبندی مناسب کاربر برای شناسایی مناطق فرصت در چرخه عمر کاربران؛ به بیان دیگر نقشه سفر مشتری را تنظیم کند و از طریق نقاط تماس مختلف تعامل کند و از این طریق تبدیلها را افزایش دهد
همکاری با تیمهای مارکتینگ و فروش، تولید محتوا و داشتن خلاقیت برای تولید محتواهای مناسب
ارتباط و آشنایی با تیم و فرایندهای سوشال مدیا و وب سایت
مجموعه آفیس
ابزارهای اتوماسیون اداری و مدیریت پروژه ازجمله trello
داشتن حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشتههای بازاریابی، مدیریت کسب و کار، فناوری اطلاعات، کامپیوتر، بازرگانی، اقتصاد، مهندسی صنایع، MBA یا رشتههای مرتبط دیگر
داشتن سابقه اثباتشده در برگزاری کمپینهای بازاریابی
داشتن حداقل 3 سال تجربه در بازاریابی دیجیتال
داشتن تجربه قبلی کار بهعنوان متخصص پرورش لید
داشتن تجربه مرتبط باCMS ، SEO ، PPC، بازاریابی الکترونیکی، رسانههای اجتماعی،CRM و آنالیز