شناسنامه شغلی
راهنمایی و کمک به شرکتها در راستای جذب مشتریان بیشتر و در پی آن فروش بیشتر، طرحریزی استراتژیها و تصمیمهای عملیاتی بههمراه ارائه پیشنهادهای هدایتگرانه برای تیم بازاریابی محتوایی و تلاش برای همسوکردن راهبردهای شرکت با اهداف و برنامههای دیجیتال مارکتینگ ازجمله وظایف اصلی مشاور دیجیتال مارکتینگ است. او فردی است که مهارتهای بالای تخصصی در زمینه مارکتینگ آنلاین دارد و میداند چگونه مشتریان را در مسیری پیش ببرد که کسب و کار میخواهد.
نقش مشاور دیجیتال مارکتینگ چندبعدی است؛ چون در حوزههای مختلف مارکتینگ و بیزنس کمک و مشاوره میدهد. انتظار میرود که ایدههای مارکتینگی ارائه کند و در خلال جلسات کارفرمایان، مشاورههای تحلیلی تخصصی و تکموردی ارائه کند. مشاوران دیجیتال مارکتینگ برنامهریزی میکنند، توصیه میکنند، تحقیق میکنند تا مطمئن شوند یک بیزنس از آنلاین مارکتینگ برای رسیدن به بهترین مشتریها/لیدها در پلتفرم مناسب استفاده میکند.
یادآوری مهم: مشاغل متخصص، مدیر و مشاور دیجیتال مارکتینگ از جمله مشاغل مولتی تسک (چندوجهی) یا T-shape هستند که فرد تسلط خوبی بر بخشهای مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد؛ اما فقط در یک یا چند حوزه آن به صورت عمیق دانش، مهارت و تجربه اجرایی اثباتشده دارد.
داشتن شناخت کامل از جامعه بازار هدف کارفرمایان و ارائه برنامههای اجرایی با توجه به این شناخت
ترسیم نقشه راه دیجیتال مارکتینگ همراه با راهحلهای پیشنهادی ازجمله سفر مشتری، شرکا، مدلهای بیزنس، فرایندها
ارائه مشاوره در خصوص اندازهگیری پارامترها، آنالیز و نحوه برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
استفاده از ابزارهای تحلیل داده ازجمله گوگل آنالیتیکس برای سنجش میزان موفقیت کمپینها و بهینهسازی کمپینها با استفاده از نتایج بهدستآمده
ارائه مشاوره در خصوص راهبری استفاده از منابع انسانی، مالی و زمانی برای جلوگیری از اتلاف منابع
یافتن فرصتهای جدید برای کسبوکار با هدف حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید
بررسی و تحلیل روشهای بازاریابی کنونی شرکت (سئو، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ …) و ارائه پیشنهادهایی بهمنظور بهبود و ارتقای وضعیت فعلی
همکاری برای طراحی روش جدید مارکتینگ، تغییر سفر مشتری و ارائه پیشنهاد کمپینهای جدید
ارائه مشاوره برای بهبود برندینگ شرکت
ترسیم دورنمای رقبا و چالشهای پیش روی شرکت در حوزه دیجیتال مارکتینگ
مشارکت در خلق استراتژی SEM/PPC برای شرکت؛ ازجمله کلمات کلیدی سرچ و تحلیل داده، کمک به بازبینی کمپینهای SEM/PPC و ارتقا و بهینهسازی عملکرد این کمپینها
ارائه پیشنهادهای عملی برای مدیریت و بهینهسازی بخشهای کمپینهای مارکتینگ اینترنتی ازجمله استراتژی کلمات کلیدی، قیمتهای پیشنهادی مناقصه/مزایده، توسعه تبلیغات و تست آن، هزینه بهازای هر تبدیل، هزینه بهازای هر کلیک و ...
ارائه پیشنهاد محتوای جدید برای وبسایتها در صورت لزوم
بهصورت مستمر و مداوم ترندها، پیشرفتهای صنعت و بهروزرسانی الگوریتمهای حوزهی دیجیتال مارکتینگ را پیگیری و رصد کند و به اشتراک بگذارد
ارزیابی بودجه مارکتینگ شرکت و ارائه مشاوره جهت معین کردن هزینههای برنامههای بازاریابی مختلف برحسب نیاز
ارائه پیشنهاد برای بازبینی تکنیکهای سئو بهمنظور تشخیص مشکلاتی که روی عملکرد موتور جستجوی شرکت اثر دارند
ارائه مشاوره جهت طراحی سایت به نحوی که مفید و کاربرپسند باشد
بررسی و آنالیز جزئیات کار رقبا؛ ازجمله ویژگیها، سهم بازار، قیمتگذاری و محصولات ارتقایافته و بهینهشده
نوشتن و ارائه گزارش دقیق و همراه با جزئیات در مورد یافتههای سرچها و تحلیلها برای خلق استراتژی دقیق و درست بازاریابی محتوایی
پیگیری و رصد فروش و بازخوردهای آن و در صورت لزوم تنظیم و تغییر استراتژیها
هماهنگ و همسوکردن سئو، سوشال مدیا و تیم محتوا
اندازهگیری، آنالیز و برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
انتخاب درست استراتژی و همکاری با مدیر محصول و مدیر پروژه برای توزیع کارها بین اعضای تیم و نظارت بر اجرای امور
یافتن فرصتهای جدید برای کسبوکار با هدف حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید
بهبود تعامل و ارتباط مشتریان از طریق اجرای کمپینهای خلاقانه در شبکههای اجتماعی
توسعه رویکرد برای تعیین و ارزیابی تواناییهای دیجیتال مارکتینگ کارفرمایان (تجارت الکترونیک، تحلیل داده، CRM و سوشال)
ارائه گزارش هفتگی با تحلیل عملکرد کمپینهای سرچ پولی همراه با توصیههایی برای ارتقا و بهبود
هدایت سرچ کلمات کلیدی همراه با برآورد CPC و توسعه پورتفولیوی کلمات کلیدی
داشتن تجربه در کار با پلتفرمهای تبلیغاتی متداول PPC
تحلیل سایتهای کارفرمایان جدید، بادقت و عمیق
مدیریت اکانتها و ارتباطات کارفرمایان اصلی
متد بازاریابی فعلی را ارزیابی کند؛ مانند متد بازاریابی شبکههای اجتماعی، سئو و ایمیل مارکتینگ و از آن برای خلق متدهای بازاریابی موثر استفاده کند
محتوای پلتفرمهای مختلف را هماهنگ کند؛ ازجمله بلاگ و صفحات فرود وبسایتها، استفاده از سئو برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام محتوا متناسب با معیارهای سرچ هستند و رتبهبندی سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو بالا میبرد
محاسبه بازگشت هزینه تبلیغات ROAS و مقایسه آن با میانگین صنعت
کمک به کارفرمایان در لانچکردن سایت و اپلیکیشن
ارزیابی استراتژی فعلی دیجیتال مارکتینگ و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن
تعیین فرصتهای جدید برای ترغیب درگیری بیشتر مشتریان
مسئولیت انجام تمام کارهای سئو به عهده او نیست؛ ولی بازبینی سئو با اوست
نقش مشاور دیجیتال مارکتینگ در طراحی وب این است که از انتقال درست پیام مدنظر مطمئن شود و تجربه کاربری درست ایجاد شود
بررسی و رصد کمپینهای تبلیغاتی: تبلیغات یک شغل وقتگیر تماموقت است؛ بنابراین گرچه وقت زیادی صرف آن میشود؛ اما باید مشاور دیجیتال مارکتینگ کمپینهای تبلیغاتی را رصد کند
در مورد صنایع مرتبط با شرکت، بازارها، آمار، ترندها، نتایج فروش و سایر دادههای مرتبط با محصولات یا خدمات کارفرمایان جستجو و تحقیق کند
به مدیران بازاریابی در مسیر همگامشدن با قرار گرفتن در موقعیت دقیق برندینگ و ابزارهای بازاریابی برای هرکدام از محصولات و خدمات کمک کند
تعامل حرفهای با گروههای مختلف ازجمله گروههای اجرایی، مدیران، متخصصان یافتن موضوعات اصلی و توسعهدهندگان نرمافزار
همکاری با تیمهای طراحی و اجرا برای مطمئنشدن از اینکه ما ارزشهای مدنظر کارفرما را موبهمو منتقل کردهایم
ابزارهای اتوماسیون اداری و مدیریت پروژه از جمله .trello
مجموعه آفیس
آشنایی با زمینه کاری مجموعه شرکت و یا سابقه فعالیت با همکاران شرکت
داشتن تجربه بیش از 5 سال کار در حوزه بازاریابی و تبلیغات
داشتن تجربه مدیریت موفق یک کسبوکار
داشتن مدرک لیسانس در رشتههای زبان انگلیسی، روزنامهنگاری، روابط عمومی، مهندسی صنایع، MBA یا رشتههای مرتبط یا داشتن تجربه کار در حوزه مرتبط
چندزبانگی
تجربه کار با آژانسهای مارکتینگ ارجحیت دارد
آشنایی با توسعه وب (HTML or CSS) یا خلق محتوا ارحجیت دارد
داشتن بیش از 2 سال سابقه تجربه در زمینه SEM و PPC
داشتن تجربه اثباتشده بهعنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ