شناسنامه شغلی
مدیر دیجیتال مارکتینگ باید دارای درک قوی از استراتژیها و ابزارهای بازاریابی فعلی باشد. همچنین، قادر به هدایت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ یکپارچه (با هدف مشترک) از زمان شروع کار تا زمان اجرا با در نظر گرفتن بودجه اختصاصی باشد.
مدیران دیجیتال مارکتینگ با تیم بازاریابی، پشتیبانی و فروشندگان، برای راهاندازی بهموقع یک کمپین، کار میکنند.
به طور کلی، وظیفه برنامهریزی، توسعه، پیادهسازی و مدیریت استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال را مدیر بازاریابی دیجیتال بر عهده دارد و استراتژی بازاریابی دیجیتال را با مطالعه شاخصهای اقتصادی، پیگیری تغییرات در عرضه و تقاضا، شناسایی مشتریان و نیازهای فعلی و آینده آنها و نظارت بر رقابت توسعه میدهد.
همچنین حصول اطمینان از میزان اثربخشی اقدامات انجامشده از طریق سنجش KPIهای مناسب از دیگر وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ است.
یادآوری مهم: مشاغل متخصص، مدیر و مشاور دیجیتال مارکتینگ از جمله مشاغل مولتی تسک (چندوجهی) یا T-shape هستند که فرد تسلط خوبی بر بخشهای مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد؛ اما فقط در یک یا چند حوزه آن به صورت عمیق دانش، مهارت و تجربه اجرایی اثباتشده دارد.
تعیین دقیق اهداف دیجیتال مارکتینگ سازمان با مد نظر قراردادن پرسونای هدف و اهداف برند
خلق، برنامهریزی و پیادهسازی استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال
تهیه و مدیریت بودجه بازاریابی دیجیتال
حصول اطمینان از اینکه اهداف تعیینشده و نحوه برآوردسازی آن در تعامل با مشتریان با اهداف کلی برند همسو هستند
هماهنگ کردن تیمهای کاری زیرمجموعه
پیشبینی و ارائه پیشنهاد انواع محتواهای تعاملی خلاقانه متنی، صوتی و تصویری در قالب ایدههای محتوایی نظیر مسابقات، نظرسنجیها، پرسش و پاسخ، گیمیفیکیشن
بهرهگیری از دیدگاه مشتری برای تقسیمبندی بهتر مخاطب، هدفگذاری و دستیابی به مشتریان بالقوه
کشف فرصتهای جدید خلق ارزش و بازارسازی
تغییر استراتژیها، برنامهها و بودجهها بر اساس عملکرد فعلی برای به حداکثر رساندن ROI
پیشنهاد، تهیه و پیادهسازی مؤثرترین کلمات کلیدی برای تبلیغات CPC، اندازهگیری عملکرد کلمات کلیدی
ارزیابی و شناسایی نیازهای مشتریان و منسجم کردن آن با پروژههای سازمان
برنامهریزی و اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ شامل سئو، ایمیل مارکتینگ و فعالیت در شبکههای اجتماعی و تبلیغات در سایتهای پر بازدید
برنامهریزی و اجرای کمپینهای موفق در شبکههای اجتماعی
طرحریزی، اجرا و حفظ حضور در رسانههای اجتماعی
ارائه شفاف و مشخص درخواستها و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامههای دیجیتال مارکتینگ سازمان
حصول اطمینان از داشتن خلاقیت و ایدههای نو در اجرای برنامهها
مدیریت برقراری ارتباط با مشتریان و برنامه و کانالهای ارتباط با مشتری CRM
همگام و بهروز بودن با ترندها، فناوریها و ارائه گزارش از تأثیرات آنها بر اجرای برنامههای دیجیتال مارکتینگ
همکاری با تیمهای بازاریابی برای هدایت تستهای خلاقانه A/B
درک ویژگیهای محصولات خود، تحقیق در مورد رقبا و راهکارهای آنها برای یافتن شکاف در صنعت و تعیین اهداف بازاریابی و تبلیغات برای برند بر این اساس
تعامل کامل با مخاطبان براساس رفتار و علایق آنها
همکاری با روابط عمومی برای اینکه درک روشنی از مصرفکننده و نیازهای آنها داشته باشد
کمک به تیم فروش برای ارزیابی فرصتها در ارائه خدمات و محصولات در زمان استقرار، تحویلدهی و خدمات پس از فروش
برقراری ارتباط با سایر حوزههای کسب و کار در سطوح مختلف سازمان و مدیریت این ارتباطات
توسعه و مدیریت روابط با مشتریان مهم
تعامل با پرسنل سازمان که کارشان با مسائل مربوط به مشتری مرتبط است
شناسایی و توسعه مفاهیم جدید برای محصولات و یافتن راههایی برای افزایش فروش، افزایش درآمد و ایجاد آگاهی از برند
بهروز نگه داشتن تیم بهطور کامل درمورد همه بازخوردهای مشتری و اطمینان از پایبندی آنها به انتظارات مشتری
هدایت تیم و همکاری با تیمهای داخلی و خارجی برای اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
پیدا کردن سلایق و خواسته بازار برای مدیریت منابع مالی در جهت تبلیغات در فضای وب
بهینهسازی قیف فروش و ایجاد بخشهای موثر در ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تبدیل بازدیدکننده به خریدار
همکاری با سازمانها و رسانههای مختلف
شناسایی گرایشات بازار (trends) و بهینهسازی عملکرد و مصرف منابع، متناسب با گرایشات بازار
ارائه فکر و استراتژیهای خلاقانه برای رشد و توسعه
طراحی، اجرا و اندازهگیری آزمونهای مختلف بهینهسازی نرخ تبدیل (رسیدن به اهداف)
همکاری با تیمهای داخلی برای ایجاد صفحات فرود (landing pages) و بهینهسازی تجربه کاربر در صفحات
داشتن قوه تحلیلی قوی برای ارزیابی تجربه مشتری در کانالهای مختلف و تمامی مراحل ارتباطی از طریق آنها (end-to-end user experience)
بهینهسازی نقاط موثر در نرخ تبدیل و قیف فروش
همکاری با سازمانها و دیگر همکاران فروشنده و طراحی راهکارهای همکاری در فروش
ارزیابی فناوریهای درحال ظهور، بهکارگیری آن با فکر و رهبری مناسب برای هماهنگی و استفاده در مواقع نیاز
مدیریت، هدایت و آموزش دیجیتال مارکتر و سایر موقعیتهای شغلی بازاریابی دیجیتال در تیم
نظارت بر تمام حسابهای سوشال مدیای شرکت
پیشنهاد کارهایی برای بهبود کیفیت محتوای آنلاین
تحقیق در مورد رقبا و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت شرکت
نظارت بر طراحی، پیادهسازی و بهینهسازی طراحی وب سایت، عملکرد فنی و استراتژی محتوا برای دستیابی به رتبههای برتر جستجو ، تبدیل کاربر و اهداف تجاری
کمک به اثربخشی بازاریابی با شناسایی موضوعات کوتاهمدت و بلندمدت که باید مورد توجه قرار گیرد
توسعه کارکنان بازاریابی دیجیتال با ارائه اطلاعات، فرصتهای آموزشی و فرصتهای رشد تجربی
ارائه گزارش به مدیر بازاریابی یا مدیر مافوق در مورد برنامههای دیجیتال مارکتینگ
سنجش میزان اثربخشی برنامهها، اقدامات بهوسیله KPIهای مناسب
تهیه گزارشهای تحلیلی با توجه به نتایج بهدستآمده و ارائه پیشنهاد برای بهبود فرایندهای کاری
شناسایی نقاط درد مشتریان در چرخه عمر مشتری برای بهبود اقدامات
شناسایی و بیان ریسک برنامههای دیجیتال مارکتینگ سازمان و جبران اقدامات آیندهنگر
همکاری با تیمهای فروش برای خلق ارزشهای جدید
نظارت بر فاکتورهای محتواها نظیر کیفیت، زمان، ترغیب، کلمات کلیدی، هشتگها و. ..
کنترل پروژه و گزارشگیری از کمپینهای فعال و ارزیابی فیدبک کمپینها در فروش
اندازهگیری نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و سایر نرخهای تبدیل
اندازهگیری عملکرد و گزارشگیری از تمامی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ و ارزیابی عملکرد آنها درمورد اهدافی که برای کمپینها تعریف شده است
مدیریت و نظارت کانالهای مختلف بازاریابی دیجیتال
رصد، اندازهگیری و گزارش معیارهای SEO و Google Analytics ر
تحقیق در مورد آینده فروش و ترندهای عملکرد و پیشبینی آنها
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی فعلی و شکافهای کلیدی، شناسایی محتوا و همکاری با ذینفعان برای بهبود کیفیت صفحات وب موجود
برنامهریزی برای نگهداشت و بازگرداندن مشتریان به خرید دوباره (ریتنشن مارکتینگ)
ارتباط و آشنایی با تیم و فرایندهای روابط عمومی
ارتباط و آشنایی با تیم و فرایندهای بازاریابی و فروش
ارتباط و آشنایی با تیم برنامه نویسی
ابزارهای اتوماسیون اداری و مدیریت پروژه ازجمله trello
مجموعه آفیس
داشتن حداقل بالای 5 سال تجربه در بخش بازاریابی و فروش یا داشتن استعداد و توانایی مرتبط با آن
داشتن حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشتههای بازاریابی، مدیریت کسبوکار، بازرگانی، اقتصاد، مهندسی صنایع، MBA یا رشتههای مرتبط دیگر
داشتن تجربه در واحد بازاریابی و فروش