شناسنامه شغلی
کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، کسی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین، در جهت اهداف بازاریابی و برندینگ سازمان، فعالیتهای مختلف بازاریابی و تبلیغات دیجیتال را انجام میدهد. این کارشناس یا در همه شاخههای دیجیتال مارکتینگ دانش عمومی دارد، یا علاوهبر داشتن دانش عمومی در حوزههای مختلف دیجیتال مارکتینگ، در یک یا چند شاخه محدود هم دانش عمیقتر و تجربه کاری بیشتری دارد.
او تلاش میکند که راهبردهای شرکت با اهداف و برنامههای دیجیتال مارکتینگ همسو باشند. همچنین، او فردی است که مهارتهای بالای تخصصی در زمینه مارکتینگ آنلاین دارد و میداند چگونه مشتریان را در مسیری پیش ببرد که کسب و کار میخواهد.
یادآوری مهم: مشاغل متخصص، مدیر و مشاور دیجیتال مارکتینگ از جمله مشاغل مولتی تسک (چندوجهی) یا T-shape هستند که فرد تسلط خوبی بر بخشهای مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد؛ اما فقط در یک یا چند حوزه آن به صورت عمیق دانش، مهارت و تجربه اجرایی اثباتشده دارد.
داشتن شناخت کامل از جامعه بازار هدف کارفرمایان و ارائه برنامههای اجرایی با توجه به این شناخت
حرکت بر روی برنامه بازاریابی دیجیتال سازمان همراه با راهحلهای پیشنهادی ازجمله سفر مشتری، شرکا، مدلهای بیزنس، فرایندها
ارائه مشاوره درخصوص اندازهگیری پارامترها، آنالیز و نحوه برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
استفاده از ابزارهای تحلیل داده؛ ازجمله گوگل آنالیتیکس برای سنجش میزان موفقیت کمپینها و بهینهسازی کمپینها با استفاده از نتایج بهدستآمده
بررسی و تحلیل روشهای بازاریابی کنونی شرکت (سئو، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ …) و ارائه پیشنهادهایی بهمنظور بهبود و ارتقای وضعیت فعلی
مشارکت در خلق استراتژی SEM/PPC برای شرکت؛ ازجمله کلمات کلیدی سرچ و تحلیل داده، کمک به بازبینی کمپینهای SEM/PPC و ارتقا و بهینهسازی عملکرد این کمپینها
ارائه پیشنهادهای عملی برای مدیریت و بهینهسازی بخشهای کمپینهای مارکتینگ اینترنتی؛ ازجمله استراتژی کلمات کلیدی، قیمتهای پیشنهادی مناقصه/مزایده، توسعه تبلیغات و تست آن، هزینه بهازای هر تبدیل، هزینه بهازای هر کلیک و ...
ارائه پیشنهاد محتوای جدید برای وبسایتها در صورت لزوم
رصد، پیگیری و به اشتراکگذاری مستمر و مداوم ترندها، پیشرفتهای صنعت و بهروزرسانی الگوریتمهای حوزه دیجیتال مارکتینگ
ارائه پیشنهاد برای بازبینی تکنیکهای سئو بهمنظور تشخیص مشکلاتی که روی عملکرد موتور جستجوی شرکت اثر دارند
ارائه مشاوره جهت طراحی سایت به نحوی که مفید و کاربرپسند باشد
بررسی و آنالیز جزئیات کار رقبا؛ ازجمله ویژگیها، سهم بازار، قیمتگذاری و محصولات ارتقایافته و بهینهشده
نوشتن و ارائه گزارش دقیق، همراه با جزئیات در مورد یافتههای سرچها و تحلیلها برای خلق استراتژی دقیق و درست بازاریابی محتوایی
هماهنگ و همسوکردن سئو، سوشال مدیا و تیم محتوا
اندازهگیری، آنالیز و برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ
تعیین سنجههای کلیدی عملکرد (KPI)های کانالهای مختلف دیجیتال مارکتینگ و پایش آنها
بهبود تعامل و ارتباط مشتریان از طریق اجرای کمپینهای خلاقانه در شبکههای اجتماعی
ارائه و توسعه رویکرد برای تعیین و ارزیابی تواناییهای دیجیتال مارکتینگ (تجارت الکترونیک، تحلیل داده، CRM و سوشال)
ارائه گزارش هفتگی با تحلیل عملکرد کمپینهای سرچ پولی همراه با توصیههایی برای ارتقا و بهبود این کمپینها
هدایت سرچ کلمات کلیدی همراه با برآورد CPC و توسعه پورتفولیوی کلمات کلیدی
ارزیابی متد بازاریابی فعلی؛ مانند متد بازاریابی شبکههای اجتماعی، سئو و ایمیل مارکتینگ و استفاده از آن برای خلق متدهای بازاریابی موثر
هماهنگ کردن محتوای پلتفرمهای مختلف؛ ازجمله بلاگ و صفحات فرود وبسایتها، استفاده از سئو برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام محتواها متناسب با معیارهای سرچ هستند و رتبهبندی سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو بالا میبرند
محاسبه نرخ بازگشت هزینه تبلیغات ROAS و مقایسه آن با میانگین صنعت
ارزیابی استراتژی فعلی دیجیتال مارکتینگ و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن
تعیین فرصتهای جدید برای ترغیب درگیری بیشتر مشتریان
بازبینی سئو (مسئولیت انجام تمام کارهای سئو به عهده او نیست؛ ولی بازبینی سئو با اوست)
تهیه پایگاه داده اطلاعات مورد نیاز و استفادهشده در کلیه فعالیتهای بازاریابی و تحلیل آن در قالب بازاریابی پایگاه داده (database marketing)
طراحی، ساخت و حفظ ماهیت حضور در شبکههای اجتماعی
شناخت ترندهای جدید دیجیتال مارکتینگ دنیا و بهینهسازی کلیه فرایندها بر اساس این ترندها
همکاری با تیمهای داخلی سازمان برای طراحی صفحات فرود و بهینهسازی تجربه کاربری
توسعه و مدیریت کمپینهای مربوطه
تحقیق و آنالیز خواستهها و نیازهای مشتریان
استفاده از طیف وسیعی از تکنیکها؛ شامل جستجوی پرداخت، SEO و PPC
مدیریت برند آنلاین و کمپینهای محصول برای افزایش آگاهی برند
برنامهریزی و کنترل بودجه بازاریابی دیجیتال
بررسی فناوریهای جدید و حفظ شرکت در خط مقدم پیشرفت در بازاریابی دیجیتال
بررسی ایمیلهای محصولات برای اصلاح و بهبود قالب HTML/CSS، ایجاد و بهبود صفحههای فرود سایت
همکاری با تیم خلاقیت برای توسعه منابع بهمنظور پشتیبانی از برنامهها
همکاری برای خلق تمام محتواهای دیجیتالی؛ مانند محتوای وب، بلاگ، مطلب مطبوعاتی و پادکست، اینفوگرافیک و ویدئو
نظارت بر کانالهای شبکههای اجتماعی
همکاری با تیمهای مارکتینگ، فروش و توسعه محصول
حمایت و پشتیبانی کردن از تداوم، وضوح و ثبات پیامرسانی و استراتژی محتوا در هر سطحی از شرکت
همکاری نزدیک با مدیران بازاریابی و فروش محصول و مدیران مالی برای تعیین و توسعه دارایی بهمنظور استفاده در کمپینهای دیجیتالی
مدیریت ارتباطات با آژانسهای مختلف؛ مانند روابط عمومی، شبکههای اجتماعی و تیم خلاقیت محصول
نظارت بر استراتژی سئو، همکاری با مدیر سئو برای حصول اطمینان از اینکه محتوا در راستای سئو است
همکاری با بخش رسیدگی به حساب مشتریان برای اینکه مطمئن شود پیامهای پستهای شبکههای اجتماعی با کمپین همسو هستند
تعامل حرفهای با گروههای مختلف ازجمله گروههای اجرایی، مدیران، متخصصان
یافتن موضوعات اصلی و توسعهدهندگان نرمافزار
همکاری با تیمهای طراحی و اجرا برای مطمئنشدن از اینکه ما ارزشهای مدنظر کارفرما را موبهمو منتقل کردهایم
ابزارهای اتوماسیون اداری و مدیریت پروژه از جمله .trello
مجموعه آفیس
آشنایی با زمینه کاری مجموعه شرکت یا سابقه فعالیت با همکاران شرکت
داشتن تجربه بیش از ۳ سال کار در حوزه بازاریابی و تبلیغات
داشتن مدرک لیسانس در رشتههای زبان انگلیسی، روزنامهنگاری، روابط عمومی، مهندسی صنایع، MBA یا رشتههای مرتبط یا داشتن تجربه کار در حوزه مرتبط
تجربه کار با آژانسهای مارکتینگ ارجحیت دارد
آشنایی با توسعه وب (HTML or CSS) یا خلق محتوا ارجحیت دارد
داشتن بیش از دو سال سابقه تجربه در زمینه SEM و PPC
داشتن تجربه اثباتشده بهعنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ
داشتن تجربه CRM مزیت محسوب میشود