بانک مشاغل دیجیتال مارکتینگ، چالشها و امیدها
۱۳۹۹/۸/۳
بررسی چالشهای نبود بانک مشاغل دیجیتال مارکتینگ و آسیبهایی که میتواند به کارفرما (کسبوکار) و کارجویان و حتی شاغلین وارد کند. همچنین نتایج مثبتی که وجود چنین بانکی ایجاد میکند. در آخر به آینده و خواستههای مورد نظر دیجی تلنت اشاره شد که با ارائه و گسترش بانک مشاغل به دنبال چه نتایجی است.
رهایی از تاریکی و توهم شناخت دیجیتال مارکتینگ
شناخت و آگاهی، درک هر چیزی را آسان میکند. با توجه به این جمله، قبل از آغاز هر کاری باید به شناخت درستی از آن برسیم.
بزرگترین مشکل موجود در حوزه دیجیتال مارکتینگ، شناخت اندکی از کل است. البته در بیشتر اوقات همان آشنایی اندک هم به درستی صورت نگرفته و بیشتر شبیه به توهمی در برابر حقیقت است.
بیایید فرض کنیم هیچ لیستی از مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. این فرض کار سختی نیست، چون دقیقا توصیف وضعیت اکنون ماست. چه اتفاقی افتاده است؟ ما هیچ شناختی از شغلهای این حوزه نداریم. در نتیجه انتخابها در این فضای کاری از سوی تمامی افراد براساس حدس و گمان انجام میگیرد.
اما چرا چنین وضعیتی پدید آمد؟ بازاریابی دیجیتال، فضای کاری جدیدی است که سالهای زیادی از عمر آن نمیگذرد. بههمین دلیل هنوز بسیاری از زوایای آن برای شما، پنهان مانده است.
در واقع ظهور دیجی تلنت در راستای وجود چنین نیازی است. باز کردن درهایی برای آشنایی با حوزه دیجیتال مارکتینگ تا تمامی افراد بتوانند از این سردرگمی رهایی یابند.
اولین گامهای دنیای اینترنت به شکل امروزی از سال 1990 برداشته شد. اما نمیتوان زمان دقیقی برای ورود مارکتینگ به حوزه دیجیتال نام برد.
شاید پیدایش اولین موتورهای جستجو قوی را بشود، آغازی برای آن دانست که در سال 1996 رخ داد. ولی بیشک برای پیدایش بازاریابی دیجیتال در ایران نمیتوانیم زمانی را نام ببریم. نبود شناخت و اطلاعات درست یکی از مهمترین مواردی است که باعث شد تا این فضای کاری و مشاغل مربوط به آن، ناشناخته بمانند.
بسیاری از مشاغل دنیا بهدلیل قدمتی که دارند، در طی سالهای بسیار کاملا شناسایی شدند. تمامی سطوح موجود در این شغلها به شکلی دقیق آشکار شد و افراد با آگاهی کامل از آن کار، علاقهمندی خود را انتخاب میکنند.
یکی دیگر از مواردی که موجب ناآگاهی بیشتر از دیجیتال مارکتینگ شده، پویایی موجود در این حوزه است. در حالی که حتی شاغلین در این حوزه، هنوز به شناخت کافی از موارد اولیه آن نرسیده بودند، حجم بسیار زیادی از شغلهای جدید بهوجود آمد. در نتیجه، فقط به تعداد لیست ناآگاهیهای افراد افزوده شد.
چالش ناشناس بودن ماهیت دیجیتال مارکتینگ و مشاغل موجود در آن، متوجه شخص یا گروهی خاصی نیست. بلکه این مشکلات میتواند برای کارفرما، کارجویان و حتی شاغلین این حوزه وجود داشته باشد.
گذر از چالشها با شناختی کافی از مشاغل دیجیتال مارکتینگ
سوتفاهم و نبود گفتمان مشترک
در صورت نبودن چنین بانکی، بهدلیل پدید آمدن انتظارات متقابل ناصحیح از سوی کارفرما و کارجو، سوتفاهمهای بسیاری پدید میآید.
کارفرما و کارجو، نگرشی متفاوت نسبت به شغل و حوزه دیجیتال مارکتینگ دارند. این تفاوت دید، از نبود اطلاعات واحد و مشترک در این حوزه ایجاد میشود. درصورتی که اگر هر دو گروه، با اطلاعاتی واحد به موضوع نگاه کنند، به گفتمان مشترک دست پیدا خواهند کرد.
البته لازم بهذکر است که این اشتراکات بهتر است براساس اطلاعاتی استاندارد بهوجود بیاید. نبود استاندارد در این موارد میتواند بیراههای جدید برای شما باشد.
شاخصهایی برای ارزیابی
شناخت کامل مشاغل میتواند شاخصهایی را هم برای شما بهوجود بیاورد. در نظر بگیرید که در فضای کاری ناشناختهای قرار دارید. چگونه میتوانید کارهای انجام شده در آن حوزه را مورد بررسی قرار دهید؟ بدونشک شاخصهایی برای ارزیابی نخواهید داشت.
اما وقتی بتوانید شغلها را بشناسید و توضیحات شناسنامه مشاغل دیجیتال مارکتینگ را در دسترس داشته باشید، میتوانید برنامهریزی درستی داشته باشید. بعد از به ارزیابی بپردازید که تا چهمقدار برنامهریزی درستی انجام داده بودید.
مهمترین فواید بانک مشاغل برای کارجو و کارفرما
اگر بخواهیم مهمترین مزایای آنرا برای کارجو و کارفرما مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم برای هر دسته، گزینهای بسیار اساسی و کاربردی مطرح کنیم.
برای آنکه شما بتوانید با فرصتهای شغلی جدیدی آشنا شوید، باید آشنایی کامل با مشاغل موجود در حوزه کاری خود داشته باشید. این شناخت به شما اجازه میدهد تا فرصتهایی را بشناسید که شاید تا قبل از آن، هیچ تصوری درباره آنها نداشتید.
سوالی که شاید مطرح شود این است که، چگونه مطمئن شوم شغل جدید مورد علاقه من خواهد بود یا با خواستههای من از شغل آینده، همخوانی دارد؟
پاسخ به این سوال بسیار ساده است. با ارزیابی حرفهای و استاندارد خود میتوانید به شناخت کافی از خودتان برسید. در پایان براساس نتایج بهدست آمده برنامهای مناسب برای توسعه فردی خود داشته باشید.
اما برای کارفرمایان کدام نکته میتواند اهمیت بالایی داشته باشد؟ فرض کنید که برای توسعه کسب و کار خود بهدنبال راهکاری میگردید. اما نمیدانید برای رفع نیاز مجموعه شما، کدام شغل مناسب است. آشنایی با مشاغل میتواند راهگشای شما در برطرف کردن این مشکل باشد.
یکی از راههای ایجاد وفاداری سازمانی، توجه ویژه به صلاحیتهای موجود در نیروهای شاغل است. شما میتوانید با دقت در نیروهای خود و توجه به صلاحیتهای حرفهای موجود در آن افراد، کارراهه شغلی مناسبی را برایشان طراحی کنید.
با قرار گرفتن این افراد در مسیر رشد و ارتقا، شما به دو هدف بزرگ خود دست پیدا کردهاید. اولین گزینه وفاداری سازمانی است و گزینه دوم پدید آمدن نیرویی متخصص در یک حوزه با توجه به نیازهای خاص مجموعه شماست
اینکار شما را از ورود به فرایند پرچالش استخدام دور میکند و نیرویی را که کاملا با فرهنگ سازمانی شما مطابقت دارد به جایگاه حرفهای بالاتری میرساند
نگاهی کلی به جهان دیجیتال مارکتینگ
اگر بخواهیم بهطور کلی به بانک مشاغل دیجی تلنت نگاه کنیم، میشود گزینههای مفید بیشتری را نام برد. اولین گزینه که به آن اشاره هم شد، درک بهتر از مشاغل این حوزه است که باعث میشود فضای کاری دیجیتال مارکتینگ را به خوبی بشناسیم.
اما باید توجه داشته باشید که تکمیل بانک مشاغل دیجیتال مارکتینگ ما، کاری مداوم است. بهدلیل پیدایش مشاغل جدید در این حوزه و جایگاههای نوینی که برای هر کار پدید میآید، فرایند بهروزرسانی این بانک همیشگی است.
در نتیجه شما بهعنوان کارجو میتوانید علاوهبر بهدست آوردن نگاهی جامع نسبت به تمامی مشاغل این حوزه، موارد جدید شغلی را بیابید. شغلهای جدیدی که برایتان جذابیت دارد یا جایگاههایی در سطح بالاتر را انتخاب کنید و با توسعه فردی خود میتوانید به آنها برسید.
ولی روایت برای کارفرما متفاوت است. شما میتوانید با آشنایی و بهدست آوردن شناخت مناسب، مشاغلی را جستجو کنید که تاثیر مثبتی در روند کاریتان خواهند داشت. شناختن شغلی که دقیقا با نیاز شما مطابقت دارد یا آشنایی با جایگاه شغلی جدید که میتواند، تاثیرات مثبتی بر درآمد مجموعه داشته باشد، مزایای نگاه کلان شماست.
حل مشکلات زیرساختی و پیدایش افقهای روشن با بانک مشاغل دیجیتال مارکتینگ
مشکلات حقوقی قراردادها و جبران خدمت
امروزه افراد زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت میکنند. اما یکی از اولین چالشهایی که با آن روبهرو میشوند، جبران خدمت است. وقتی تعریف درستی از وظایف و صلاحیتهای موجود در کاری وجود نداشته باشد، تعیین حقوق و مزایا، کار دشواری میشود.
همچنین باز هم بهدلیل ناشناخته بودن کار و ناآگاهی نسبت به تمامی زوایای موجود در آن، قراردادهای مناسب و استانداردی برای شاغلین این حوزه وجود ندارد. زوایای حقوقی چنین کارهایی بر تمامی افراد پوشیده است و نبودن قراردادیهایی مختص به مشاغل این حوزه، موجب آسیب به کارفرما و شاغلین میشود.
ناشناختههایی که به شفافیت نیاز دارند
از اهداف مطلوب ما در ایجاد و ارائه بانک مشاغل شناساندن هرچه بیشتر مشاغل است. اما این آشنایی فقط برای افراد مرتبط با این حوزه نیست.
بهعنوان مثال یکی از مراکزی که بیشترین چالش را در شناخت مناسب مشاغل این حوزه خواهد داشت، ادارات بیمه هستند. میتوان گفت که تمامی افراد شاغل در این حوزه با نامهایی ناهمگون در چنین اداراتی ثبت شدند.
از دیگر مراکزی که امید است بتوان تاثیرات مثبتی در شناخت آنان داشت، سازمان امور مالیاتی است. شناساندن ماهیت وجودی دیجیتال مارکتینگ به این مراکز، تاثیرات مثبت خواهد داشت.
نسلی که با شناخت انتخاب میکند
ما بر این باوریم که با رفع تمامی مشکلات ذکر شده و آشنایی نسل جدید با مشاغل دیجیتال مارکتینگ، میتوانیم در آیندهای نزدیک، استعدادهای بسیاری را در این حوزه داشته باشیم. افرادی که با شناخت کامل از دیجیتال مارکتینگ به این حوزه وارد شدهاند و چالشهای کمتری را در مسیر شغلی خود خواهند داشت.