رزومه؛ فرصتی که میتواند تبدیل به تهدید بشود
۱۳۹۹/۸/۳
معرفی رزومه و میزان کارآمدی آن در برقراری ارتباط اولیه مورد بررسی قرار گرفت. مشکلاتی که رزومه میتواند برای کسب و کارها ایجاد کند. مواردی که میتوان با رعایت آنها رزومهای شاخص و متفاوت در مقایسه با دیگر کارجویان تهیه کرد.
آیا رزومه میتواند شرایط مناسبی برای شناخت یک استعداد را فراهم کند؟
رزومه لباسی است که بر تن صلاحیتها و شایستگیها میپوشانید. رزومه به اطلاعاتی گفته میشود که از سوی کارجو در یک قالب خاص برای کسب و کارها ارسال میشود. اما، تمام ماجرای نوشتن و خواندن آن به همین جمله ساده ختم نمیشود. هرچه این لباس زیباتر و حرفهایتر تهیه شده باشد، میتواند بهترین نتیجه را ایجاد کند و فرصتهای بیشتری در اختیار ما قرار دهد.
محتوایی که در حال حاضر از سوی افراد در رزومه نوشته میشود، بیشتر به توضیحات عمومی کارجو میپردازد. بهعنوان کارجو، باید بتوانید صلاحیتها و شایستگیهای خود را به نمایش بگذارید.
صلاحیتهای حرفهای شما، مواردی هستند که با آنها میتوانید در شغل خود بهعنوان فردی کاربلد شناخته شوید. پس، باید شناسنامه شغل خود را بهشکل کامل بشناسید تا به صلاحیت لازم برای انجام شغل خود آگاه باشید. درنهایت، این صلاحیتها را در رزومه خود ثبت کنید.
شایستگیها هم از نکات مهمی هستند که باید جایگاه ویژهای در رزومه شما داشته باشند. برای بسیاری از مدیران، فردی با شایستگیهای مناسب، جایگاهی مهمتر از دیگران دارد.
سه مصیبت رزومه از نگاه کارفرما را بشناسید
1.تعداد رزومه دریافتی
حجم دریافت رزومه دو حالت کلی دارد. در مواردی، تعداد رزومههای دریافتی شما، آنقدر زیاد است که امکان بررسی تمامی آنها را ندارید. زیاد بودن موارد دریافتی، زمانی طولانی برای مطالعه میخواهد. با این اتفاق، هزینههای بسیاری برای مجموعه ایجاد میشود.
از این هزینهها، میتوان به موارد مالی، زمانی، روحی و... اشاره کرد. هزینه زمان بهطور کامل مشخص است. مدت زمانی که برای مطالعه و بررسی موارد دریافتی صرف میشود، هزینه زمان به شمار میرود. بررسی تعداد زیاد رزومه، تمرکز را در کارهای اصلی و مدیریت کردن امور از مدیران مجموعه میگیرد. این کار موجب برهم خوردن تمرکز مدیران و کارکنان مجموعه میشود و کلافگی و سردرگمی را به همراه خواهد داشت که درنهایت، موجب وارد شدن آسیبهایی به شرکت خواهد شد و هزینههای مالی در پی خواهد داشت.
در حالت دوم، کارفرما با تعداد کمی رزومه روبرو میشود. عدم دریافت رزومه یا تعداد کم آن هم مشکلات خود را دارد و حق انتخاب را از شما میگیرد. در چنین مواقعی، نمیتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. امکان دارد مجبور شوید به حداقلهایی که مورد پسندتان نیست، رضایت دهید یا مجددا برای دریافت رزومههای بیشتر هزینههای بیشتری داشته باشید.
2.صداقت حلقه مفقوده اکثر رزومهها
صداقت در رزومه، یکی از چالشهای بزرگ کسب و کارها است. ظاهرا باید از صداقت تعریف دوبارهای نوشت. کارجو مینویسد که ده سال تجربه فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ را دارد؛ اما ۲۳ ساله است. درست میگوید تا چشم باز کرده در این دنیا فعالیت میکرده؛ اما با نگاه خودش آن را تجربه محسوب میکند. تشخیص میزان صداقت و درستی در رزومهها کار دشواری است.
برخی از اطلاعات مربوط به صلاحیت و شایستگیهای شغلی به دلیل عدم آگاهی و شناخت کارجو و حتی کارفرما به اشتباه مطرح میشود، شناخت مجموعه مشاغل دیجیتال مارکتینگ و بررسی شناسنامه مشاغل دیجیتال به درستی و صداقت محتوای رزومهها، چه در مقام نوشتن و چه در مقام ارزیابی، کمک بزرگی خواهد کرد.
3.هماهنگی کارجو با فرهنگ سازمانی
سازمانها نیروی انسانی را با توجه به سطح دانششان استخدام میکنند، برای بهبود مهارتهایشان آموزش میدهند و بهخاطر نوع نگرش و شخصیتشان آنها را اخراج میکنند.
از نکاتی که نمیتوان از طریق بررسی رزومه متوجه شد، هماهنگی فرد کارجو با فرهنگ سازمانی مجموعه است. این موردی است که با ارزیابیهای درست میتوان به آن دست پیدا کرد. بسیاری از شرکتها پس از استخدام افراد با مشکلاتی در این زمینه روبرو میشوند. آنها با اکتفا به متن رزومه و موارد ذکرشده در آن، تصمیم به جذب نیرو میگیرند. درحالیکه مسائلی مانند توانایی انجام کار گروهی، میزان خلاقیت یا سایر شایستگیهای فرد را که بایستی با فرهنگ سازمان منطبق باشد، نسنجیدهاند. درنتیجه، در زمان شروع فعالیت، مشکلات خود را نشان میدهند.
نکاتی مهم برای شاخص کردن رزومه
رزومه اولین رابط میان کارجو و کارفرماست. اگر شما در بالاترین میزان صلاحیت شغلی خود باشید، اما نتوانید این موضوع را بهدرستی به نمایش بگذارید، با مشکلی بزرگ روبرو میشوید. دقت کنید که رزومه شما اولین معرف شماست. پس باید توانمندیهای خود را با زبانی ساده و درست بیان کنید. اگر بخواهیم خودمانیتر صحبت کنیم، باید جان کلام را بگویید و به بهترین شیوه صلاحیتهای خود را ارائه کنید.
1.یک رزومه حرفهای، استاندارد و جذاب
احتمالا خودتان هم نمونههایی از رزومه را دیدهاید که درست نوشته نشده باشند. اینجا قصد ما از درستنویسی، رعایت اصول نگارشی نیست، که در جای خود بسیار هم باارزش است. بسیاری از افراد و استعدادهای جویای کار در زمان تهیه رزومه، با تنبلی و بیحوصلگی و این تصور که در زمان مصاحبه نکات اصلی را خواهم گفت، ترتیب و ترکیب مناسبی از دانش، مهارت، استعدادها، توانمندیها، صلاحیتها، شایستگیها، تجربهها و مزیتهای خاص خود را مطرح نمیکنند و صرفا به ارائه اطلاعات اولیه بسنده میکنند و با این کار عملا فرصت دیده شدن را از خود میگیرند.
نکته جالب اینکه، معضل درست ننوشتن یک رزومه حرفهای در دو دسته از کارجویان بیشتر مشاهده میشود: دسته اول، کسانی که واقعا حرفهای نیستند و خودشان نیز معترف به آماتور بودن هستند؛ اما از آن مهمتر و شاید بدتر، افراد حرفهای و استعدادهایی هستند که واقعا توانمندی و شایستگیهای ویژهای دارند؛ اما به دلیل اهمیت قائل نشدن برای ساختار نوشتاری رزومه یک فرصت خوب را از خود سلب میکنند.
2.صداقت در رزومه
بعد از رزومه، مرحله مصاحبه وجود دارد. پس، باید مواردی را ادعا کرده باشید که بتوانید آنها را اثبات کنید. بهتر است متن شما قابل اعتماد باشد؛ به این معنی که بزرگنمایی در آن دیده نشود. دراینصورت، میتوانید از تمام گفتههای خود دفاع و آنها را اثبات کنید. البته، مشکل اثبات ادعاها، گاهی بعد از مرحله مصاحبه و در زمان کار هم پدید میآید. درهرصورت، رعایت نکردن صداقت در زمان تهیه محتوای رزومه، آسیبهای بسیاری به شما وارد خواهد کرد.
3.ارسال و انتشار رزومه، قدمی بزرگ برای آغاز پرسونال برندینگ است
هیچگاه تصور نکنید که نوشتن و ارسال رزومه، فقط اقدامی برای رسیدن به یک جایگاه شغلی است. به واسطه انتشار رزومه خود در سایتها، شبکههای اجتماعی مختلف و گروههای تخصصی شغلتان، باعث معرفی و بیشتر شناخته شدن خود خواهید شد. شبکهسازی یکی از روشهایی است که میتواند به افراد برای رسیدن به شغل مناسب، توسعه فردی و رسیدن به جایگاههای بالاتر اجتماعی کمک فراوان کند. اما، این مدل شبکهسازی نیازمند به وجود رزومه استاندارد و خوب دارد.
پس، در زمان تهیه رزومه خود، باید آیندهنگری داشته باشید. استفاده از این ابزار ساده و کاربردی، کمک زیادی به ساخت برند شخصی شما میکند. شناخته شدن در بین افراد شاغل در حوزه تخصصی شما و کسب و کارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، تاثیر بسیار زیادی روی برند شخصی شما دارد. تصور کنید که میتوانید بدون هزینه و با تهیه رزومهای خوب و استاندارد، برای ایجاد برند شخصی خود تلاش کنید.
حاشیههای پررنگتر از متن در رزومه که باید به آنها توجه کرد
یک رزومه خوب، استانداردهای زیادی دارد. برای اینکه بتوانید رزومهای استاندارد بنویسید، باید تمام آن قوانین را رعایت کنید؛ اما نکات کلیدی و شاخصی هستند که با رعایتشان میشود، بازخورد بهتری را دریافت کرد. این نکات برای تمامی کسب و کارها مهم است. در ادامه، تعدادی از این موارد را بررسی میکنیم تا تفاوت رزومه بد، خوب و عالی را درک کنید.
داستانسرایی در رزومه
بهتر است در قسمتی از رزومه، حرف دلتان را بگویید؛ جملاتی که بتوانند نقاط قوت و ضعف شما را به بهترین حالت نمایش دهند. شاید گاهی گفتن صلاحیت و شایستگیها، نتواند تاثیر لازم را روی کارفرما بگذارد؛ اما یک روایت شخصی یا داستانی از تجربیات و تفکرات شما این توانایی را دارد که هرکسی را تحت تاثیر قرار دهد. پس، بهتر است داستان شخصی خود را به زبان ساده تعریف کنید.
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
بدون شک کوتاه نوشتن و کوتاه حرف زدن، درصورتیکه مفهوم را انتقال دهد، بهترین کار است. دوری کردن از تکرار و توصیف بیش از حد هر کدام از قسمتهای رزومه، باعث میشود نکات کلیدی بهتر به چشم بیایند. همچنین، میزان محتوای موجود در آن کم میشود و زمان زیادی را برای مطالعه نمیطلبد. با توجه به اینکه کسب و کارها زمان زیادی ندارند تا به مطالعه تمام مطالب موجود در رزومه بپردازند و اینکه باید به بهترین روش در این رقابت برنده شد، کوتاه و مفیدنویسی میتواند تکنیک خوبی باشد.
شفاف و مستقیم نوشتن
حواستان باشد که رزومه به دست شخصی میرسد که شما را نمیشناسد. پس، باید مطالب به شکلی بیان شود که هر کسی بتواند آن را درک کند. بهعنوان مثال، برای گفتن میزان دانش شما در موردی خاص؛ مانند زبان انگلیسی، واژهای مثل مسلط یا خوب نمیتواند بهطور دقیق بگوید که شما در چه سطحی هستید؛ چون روشن نیست که کلمه خوب بالاترین سطح است یا عالی، یا خیلی عالی هم وجود دارند.
بهتر است برای رسیدن به گفتمان مشترک با دیگران از کلمات و نمادهایی استفاده کنید که بتوانند مفهوم را به بهترین حالت برسانند. مثلا از درصد یا اعداد برای میزان دانش زبان خود در هر مورد جدا استفاده کنید. به عنوان مثال، 75درصد توانایی مکالمه یا عدد هفت را از میان اعداد یک تا 10 برای ترجمه به کار ببرید.
بهروزرسانی رزومه
بهتر است بهصورت متناوب رزومه خود را بهروزرسانی کنید. مطالعه محتوایی که تهیه کردید، این امکان را ایجاد میکند که بازنویسی مجدد داشته باشید. مواردی را که با توجه به جایگاه امروزتان، اهمیت کمتری دارند، حذف کنید. گزینههای جدید را به آن اضافه کنید تا رزومه، اطلاعات، صلاحیت و شایستگیهای امروز شما را در خود داشته باشد. یادتان باشد که شما مدام در حال قضاوت شدن هستید.
آیا رزومه ملاک خوبی برای شناخت و انتخاب کارجو است؟
همانطور که گفته شد، اولین عامل برای شناخت کارجو توسط کسب و کار رزومه است. البته، با توجه به مشکلاتی که در تهیه رزومه دیده میشود، نمیتوان آن را بهعنوان مجموعهای کامل برای قضاوت افراد دانست. بلکه با توجه به موارد ذکرشده فقط میتوان شناختی ابتدایی در مورد افراد پیدا کرد.
با استفاده از ابزارهای دیگری نظیر مصاحبه، ارزیابی منتورها، بازیهای مدیریتی، ارائههای فردی، تستهای مختلف شخصیتشناسی و .... که توسط افراد خبره انجام میشود، میتوان نتایج بهتر و شناخت دقیقتری از داوطلبان کسب کرد. این خدمات، در قالب کانونهای ارزیابی صلاحیت و شایستگی در دیجی تلنت طراحی شدهاند.
ارائه دفترچه کاملی از ارزیابی صلاحیتها و ارزیابی شایستگیها در کنار برنامههای توسعه فردی و همچنین ارائه آخرین دستاوردها، تجربهها و تاییدیهها به ابزاری فراتر از رزومه نیاز دارد. دیجی تلنت در کنار تهیه رزومه استاندارد، قابلیت ایجاد پروفایل شخصیسازی شده را هم به وجود آورده است که امکان و فرصت بیشتری را در اختیار کارجویان بااستعداد حوزه دیجیتال مارکتینگ برای نمایش توانمندیهای خود قرار میدهد.