در این مقاله، به توصیف شرایط کنونی و حرکت کسب وکارها به سوی دنیای دیجیتال پرداخته شده است. همچنین، پس از آن، به معرفی ۱۱ شغل در ۱۰ عنوان پرداخته شده و چرایی اهمیت آنها گفته شده. در مواردی که مشاغل به شکل مستقیم به دنیای دیجیتال مارکتینگ مرتبط نبودند، مثالی برای وجود این ارتباط زده شد.
مشاغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ که کسب و کارها در سال 99 به آنها نیازمندند
10 شغل پردرخواست در سال جاری
استعداد بزرگ بدون اراده بزرگ، وجود ندارد. (بالزاک)
دغدغه بسیاری از افراد یا شاید شما، انتخاب شغل، تغییر شغل یا ورود به کسب و کارهای جدید است. برای انجام دادن این کارها نیاز به دانش و آگاهی کافی دارید. همچنین، شناخت از آینده هر شغل میتواند راهنمای مناسبی برای این انتخابها باشد.
فنآوری دیجیتال در سالهای گذشته با سرعت زیادی خود را بر تمام سطوح زندگی بشر تحمیل کرد. این اتفاق موجب پیدایش مشاغل بسیار جدید شد که در فهرست مقاله ما جایگاه ویژهای پیدا کردهاند. پس، اگر در این زمینه فعالیت دارید، به آیندهای روشن امیدوار باشید.
در روزهای پایانی سال 98 و آغاز سال 99، دنیا با یکی از بزرگترین چالشهای خود روبرو شد. این اتفاق و بیماری فراگیر باعث شد تا متخصصان حوزه کسب و کار، توجه بیشتری بر مشاغلی خاص داشته باشند. این مشاغل مواردی بودند که توانمندی و قابلیت خود را در لحظات بحرانی نشان دادند.
با مطالعه این مقاله، تغییر نگرش بهوجود آمده در فعالیتهای شغلی و استخدامی سالهای آتی را مشاهده میکنید. اکنون، شاهد فضایی هستیم که تمرکز بیشتری بر مشاغل حوزه دیجیتال و سلامت دارد.
دیجیتال مارکتینگ
به کلیه خدماتی که در حوزه بازاریابی دیجیتال دریافت میکنید، دیجیتال مارکتینگ میگویند. اما استفاده از این نام برای عنوان یک شغل، اشتباه بزرگی است. دیجیتال مارکتینگ حوزهای از مشاغل است که زیرعنوانهای بسیاری دارد.
در این زیرعنوانها، مشاغلی هستند که در لیست ما میدرخشند. مشاغلی تخصصی که هر کدام دستهبندی شغلی جداگانه دارند. برای آشنایی با مشاغل دیجیتال مارکتیگ میتوانید از بانک مشاغل دیجی تلنت دیدن کنید تا اگاهی بیشتری درباره این حوزه به دست آورید.
تولید و مدیریت محتوا
از مشاغلی که بدون شک در سالهای آینده جایگاه ویژهای در کسب و کارها خواهد داشت، مشاغل مربوط به تولید و مدیریت محتوا هستند. این شغل، در حال حاضر، جایگاههای متنوع شغلی مختص به خود را دارد. همچنین، با پیدایش شبکههای ارتباطی جدید، هر روز گستردهتر و تخصصیتر راه خود را ادامه میدهد.
اگر به دنبال شروع کاری هستید، تولید محتوا یکی از بهترین پیشنهادات برای شما است. این کار میتواند در سه حوزه متنی، تصویری و مالتی مدیا انجام شود. پس، برای حضور در هرکدام به آموزشهایی نیاز دارید. توجه داشته باشید که برای آغاز هر کاری، اول به یادگیری کامل آن بپردازید.
سوشال مدیا و پیام رسانها
یکی از حوزههای زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا است. این فضا به چندین دسته تقسیم میشود که متخصص سوشال مدیا باید با تمام آنها آشنایی داشته باشد. البته، امروزه گزینهای که در ایران بسیار شناخته میشود، اینستاگرام است.
اما، تنها همین یک اپلیکیشن برای کسب و کارها لازم نیست یا حتی در مواردی به کار مجموعهای نمیآید. گزینههایی مانند، تلگرام، یوتیوب، لینکدین، آپارات، توئیتر، فیسبوک و... هستند که هرکدام در جایگاه خود بسیار تاثیرگذارند.
کارآفرینی و کسب و کار آنلاین
اگر به روزهای نخستین سال 99 دقت کنید، متوجه اتکای جامعه به فضای آنلاین و بهویژه فروشگاههای آنلاین خواهید شد. با توجه به نقش فوقالعاده این گونه از کسب و کارها در تامین نیاز مردم، پیشبینیها از رشد و موفقیت آنها در آینده نزدیک سخن میگویند.
این حرکت سالها است در تمام دنیا آغاز شده و ایران هم از این مسیر خارج نیست. پس، هوشمند باشید که مشاغل بسیار زیادی در بستر فروشگاههای آنلاین فعالیت دارند و تمام آنها از گزینههای خوب برای فعالیت و سرمایهگذاری هستند.
کارشناس مالی و حسابدار
متخصصان امور مالی بر چرخش نظام مالی کشورها و مشاغل موجود در آنها تاثیر بسیار بالایی میگذارند. این افراد با توجه به دانش بالا در حوزههای مالی و ارائه گزارش به صورت منظم، نقاط ضعف و قوت هر تجارتی را به نمایش میگذارند.
همچنین، یکی از نکات مهم برای بهکارگیری این افراد، آگاهی کامل آنان از قوانین مالی و مالیاتی است. در کشور ما، ایران، قوانین بسیاری دچار تغییرات شدهاند و این روند همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، کسب و کارها برای جذب و استخدام افراد متخصص در حوزههای مالی تلاش بیشتری دارند.
ولی بیشتر کسب و کارها به دلیل شرایط فشرده کاری، فضای محدود و ... علاقه به دریافت دیجیتالی این خدمات را دارند. اتفاقی که در چند سال گذشته آغاز شده و بدونشک، مسیر توسعه خود را در پیش خواهد داشت.
خدمات سالمندان
با توجه به افزایش میانگین سنی جوامع در دنیا و اینکه ایران هم از این موضوع جدا نیست، خدمات دیجیتالی سالمندان میتواند یکی از گزینههای مهم در شغلهای آینده کشورها باشد. نگهداری و مراقبت اصولی از سالمندان باعث میشود در کنار پایین آمدن هزینههای درمانی آنان، بتوان از تجربیات فراوان و ارزشمند این متخصصان پیشین، همچنان سود برد.
باید بگوییم که سالمندان در عصر حاضر به افرادی با تخصص و دانش مناسب برای نگهداری نیاز دارند. این شغل سالهاست از شکل و فرم قدیمی خود خارج شده است و به حرفهای تخصصی تبدیل شده است. ارائه انواع اپلیکیشن برای داشتن اطلاعات دقیق از این افراد یکی از این تغییرات است.
دریافت اطلاعات از گوشیهای هوشمند، تحلیل آنها و انجام واکنشهای سریع و بهموقع، نیاز به حوزه دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ را هر روز پررنگتر کرده است.
فیزیوتراپیست
از چالشهای دهههای اخیر در دنیا، تغییر مدل زندگی انسانها است. این تغییرات با سرعتی رخ داد که انسانها نتوانستند اصول و قواعد آن را بهخوبی بیاموزند. استفادههای دائمی از کامپیوتر و گوشیهای هوشمند یا نشستن بسیار پشت میز کار، مشکلات بزرگی را برای سلامتی افراد پدید آورد.
همین موارد باعث نیاز بیشازپیش افراد به متخصصان حوزه فیزیوتراپی شده است. اما این نیاز هم باعث نمیشود که افراد بتوانند مراجعات بسیاری به فیزیوتراپیستها داشته باشند. این گروه از متخصصان، با پا نهادن به دنیای دیجیتال، به تغییر فضای کاری خود دست زدند.
ارائه خدمات از راه دور و آموزشهایی که سایتها و سوشال مدیا ارائه میدهند، فصل جدیدی از این کار را آغاز کرد. پس، اگر به فکر شغلی هستید که تا سالها نیاز به آن وجود داشته باشد، انتخاب و تحصیل در رشته فیزیوتراپی را در فهرست خود قرار دهید.
وکیل
وکالت از شغلهایی است که بسیاری از کسب و کارها به آن نیاز دارند. این شغل، با توجه به ارتباطات فراوان مجموعهها با یکدیگر و عقد قراردادهای گوناگون، کاربرد بسیار بالایی پیدا کرده است.
همچنین، وکلا نقش مهمی را در جلوگیری از ایجاد مشکلات یا دعاوی بازی میکنند. به همین دلیل، شغل وکالت در فهرست بسیاری از برندها قرارداد تا بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنند. ارائه خدمات در حوزه دیجیتال یا به دیجیتال مارکترها، نیاز به دانش و داشتن شناخت کامل از این حوزه دارد.
شاید همین فرایند باعث حضور وکلا در حوزه دیجیتال و خدمات دیجیتالی شده است. با نگاهی دقیقتر میبینیم که مراکز بسیاری پدید آمدهاند که در آنها وکلا انواع خدمات خود را ارائه میدهند؛ خدماتی که بر پایه دنیای دیجیتال مارکتینگ شکل گرفته است.
مدرس و معلم
شغل معلمی نیاز به توضیح ندارد. این شغل یکی از مهمترین مشاغل در دنیا به شمار میرود. در نگاه کلیتر، آموزش مهمترین عامل موفقیت کشورها است. پس، عجیب نیست که این شغل همیشه در فهرست مشاغل مورد نیاز سال قرار داشته باشد.
توجه داشته باشید که منظور از معلمی، فقط حضور در مراکز آموزشی رسمی مانند مدارس نیست. یکی از نیازهای موجود در ایران، وجود معلمانی در تمامی رشتهها است. یکی از چالشهای بزرگ دیجیتال مارکتینگ هم نبود معلمان متخصص در تمام حوزههای آن به شمار میرود.
پس، اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستید و به شغل معلمی علاقه دارید، با افزایش سطح دانش خود و یافتن تخصص در آن حوزه، خود را برای معلمی آماده کنید. یادتان باشد که معلمی در این حوزه، حتما به کلاس فیزیکی نیاز ندارد. استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی یکی از راههایی است که بسیاری از متخصصان از آن استفاده میکنند.
برنامهنویس و توسعهدهنده وب
اگر بگوییم تمامی مشاغل گفته شده به برنامهنویسها و توسعه دهندگان وب نیاز دارند، حرف گزافی نیست. این شغل به دلیل کار در بستر اینترنت و وابستگی دنیای امروز به آنان، هر روز گسترش پیدا میکند. گسترشی اینچنینی، نیازمند متخصصان بسیاری در این حوزه است.
پس، اگر به این شغل علاقه دارید یا حتی در آن شاغل هستید، بهتر است به افزایش علم خود بپردازید. تحصیل علم و آگاهی از دانش روز یا در یک کلام، رشد و ارتقای شخصی و حرفهای، ضمانتی برای پیشرفت و موفقیت در تمامی کارها است.
تحلیلگر اطلاعات و دیتا
ابزارهای بسیاری وجود دارد که میتوان اطلاعات خوبی را از آنها دریافت کرد. اما فقط داشتن اطلاعات نمیتواند تضمینی برای موفقیتهای آتی باشد. تحلیلگر اطلاعات و داده از مشاغلی است که بهتازگی توانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
این افراد، با داشتن و کسب اطلاعات لازم درباره یک حوزه کاری، به تحلیل آن میپردازند. تحلیلی کامل و جامع از چگونگی فرایندها که به انجام پیشبینیهایی در آن زمینه میانجامد. پیشنهاد میکنم قبل از انتخاب این شغل، تحقیق کاملی درباره آن انجام دهید.
باید بدانید که تحلیلگران، افرادی متخصص و نخبه هستند که در بالاترین سطح دانشی در حوزه کاری خود قرار دارند. پس، آگاه باشید که راه دشواری در پیش دارید.
طراح اپلیکیشن
باز هم مشاغل دیجیتالی جایگاهی را به خود اختصاص دادند. روزی نیست که با اپلیکیشنی جدید آشنا نشویم. تمام شرکتها و برندها برای آسایش بیشتر کاربرانشان دست به تولید اپلیکیشن زدهاند.
طراحان اپلیکیشن، برنامهنویسانی هستند که در بسترهای خاص نرمافزاری این کار را انجام میدهند. ورود به این حوزه، مانند بسیاری از مشاغل دیگر کار آسانی است؛ اما دقیقا مانند تمامی آنها پس از ورود باید در مسیر توسعه فردی خود گام بردارید و با دانش روز همگام باشید.