چالشهای استخدام نیروی خبره در دیجیتال مارکتینگ
۱۳۹۹/۱۱/۱۳
در آغاز به معرفی دیجیتال مارکتر خبره پرداختیم و پس از آن دلایل دشواری جذب چنین نیروهایی را برشمردیم. سپس به دلایل دیگری مانند چرایی ناتوانی در یافتن این افراد پرداخته شد و در نهایت به ارائه راهحل رسیدیم
چالشهای استخدام نیروی خبره در دیجیتال مارکتینگ

باید به خوبها نه بگویم تا به بهترینها، آری بگویم. (زیگ زیگلار)
نیروی انسانی خبره و خوب در دیجیتال مارکتینگ کیست؟
اگر بخواهیم تعریفی برای نیروی دیجیتال مارکتر خبره ارائه دهیم، باید به چند نکته اشاره کنیم. این فرد باید در جایگاه شغلی خود تجربه کاری قابل اثبات و مناسبی داشته باشد. حضور مداوم در یک مسیر صحیح شغلی و تسلط کامل بر تمامی موارد موجود در آن شغل، بسیار مهم است.
از سوی دیگر انتظار داریم این فرد از استعدادهای حوزه کاری خود باشد و مهارتهای لازم برای ادامه مسیر کاری خود را بداند. در کنار این موارد داشتن هوشمندی سیستمی و همچنین تفکر سیستمی موارد دیگری است که باید در فرد خبره دیده شود. حال اگر نیروی انسانی شاغل در این حوزه، موارد بالا را داشته باشد، میتوانیم از او بهعنوان یک خبره در زمینه کاری خودش نام ببریم.
اما پیش از هر چیزی باید بتوانیم دیجیتال مارکتر خبره را تشخیص بدهیم. دقیقا فردی که برای جایگاه شغلی مورد نیاز مجموعه ما مناسب است، این اولین چالش استخدام چنین افرادی خواهد بود.

جذب نیرو انسانی کار دشواری است
تشخیص صحیح از شناخت مناسب میآید. برای تشخیص درست نیروی انسانی خبره باید از دو زاویه مناسب به این موضوع نگاه کنیم.
اول باید بدانیم که نیروی مناسب مورد نظر ما چه شاخصههایی باید داشته باشد. منظور از شاخصه، صلاحیتها و شایستگیهای لازم برای آن فرد در جایگاه شغلی موردنظر است. تا چندی قبل داشتن چنین اطلاعاتی بسیار سخت بود. اما امروز به دست آوردن این دانش آسان شده و میتوانید با مراجعه به شناسنامه مشاغل دیجی تلنت به شکل کاملی اطلاعات به دست بیاورید.
البته توجه داشته باشید که فرد نخبه باید تمامی گزینهها را در خود داشته باشد و در موارد ذکر شده، سطح بالایی از توانمندی را ارائه دهد.
دومین زاویه نگاه، به دست آوردن شناخت مناسب از خود دیجیتال مارکتر است. شناخت مناسب از همسویی و همگرایی شایستگیهای فرد با فرهنگ سازمانی پدید میآید. این کار دیگر یک تخصص کامل به شمار میرود. تخصصی که حتی نمیتوانید از افراد خبره حوزه نیروی انسانی هم انتظار داشته باشید. چون آنها باید با حوزه دیجیتال مارکتینگ هم آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند تشخیص مناسب و انتخاب درستی انجام دهند.
بهترین راهکار برای چنین مواردی، استفاده از کانونهای ارزیابی است. مراکزی که براساس استانداردها و با همکاری ارزیابان خبره میتوانند بهترین ارزیابی را از افراد داشته باشند.

یافتن نیروی خوب، کار سختی است
از مشکلات بزرگ برای استخدام نیروهای خوب و خبره دیجیتال مارکتینگ، چگونگی یافتن این افراد است. تقاضای بالای جذب نیرو، نبود اعتماد به نفس در میان متخصصان، رشد بسیار کسب و کارهای اینترنتی و کم بودن این افراد موانع اصلی این اتفاق هستند.
به همین دلیل مجموعههای استارتاپی و شرکتهای نوپا، توان رقابت و جذب چنین افرادی را کمتر خواهند داشت. برای دستیابی به این هدف، تلاشهای بسیاری از سوی مدیران انجام میشود که به جنگ استعدادها شهرت پیدا کرده است. در این رقابت ایجاد فضای مناسب و دلخواه برای این افراد یا پرداخت حقوقهای بالا در کنار گزینههای تشویقی و انگیزشی بسیار، حتی یافتن آنها را سخت کرده است.
پس بدون شک با ارائه درخواست جذب نیرو در سایتها یا کانالهای غیرتخصصی، نمیتوان چنین افرادی را پیدا کرد. شاید یکی از راههای رسیدن به چنین افرادی، ارسال درخواست مستقیم باشد که باز هم به دلیل نبود شناخت درباره این نیروها، امکانپذیر نیست.
استخدام موفق یا ترک کار زودهنگام
اگر تصور کنیم که چنین فردی را پیدا کرده و بدون هیچ مشکلی او را استخدام کردید. حال باید از موارد مهم دیگر اطمینان پیدا کنید.
نخست اینکه نیروی خبره باید با فرهنگ سازمانی شما هم همخوانی داشته باشد. نبود چنین تعاملی میتواند در بلند مدت، مشکلات زیادی را پدید بیاورد و در نهایت به قطع همکاری ختم شود.
مورد دیگر توانایی افزایش سطح دانش و مهارت است که باید در فرد متخصص وجود داشته باشد. هیچ کسب و کاری علاقهمند به تغییر در نیروهای خود نیست. پس بهتر است فردی را استخدام کند که در آینده هم بتواند پاسخگوی نیازهای مجموعه باشد.
سرنخی برای باز شدن کلاف استخدام دیجیتال مارکتر خبره
یکی از راههایی که میتوان به جذب چنین استعدادهایی امیدوار شد، استفاده از مجموعههایی است که با این نیروها در ارتباط بوده و به سنجش حرفهای آنان پرداخته باشند. چنین اتفاقی بسیاری از مشکلات و معضلات گفته شده را از بین خواهد برد.
در چنین حالتی دیگر به آگاهی از شناسنامه یک شغل نیاز ندارید. همچنین در هزینه و وقت شما برای بررسی فرد مورد نظر صرفهجویی میشود. البته این در شرایطی است که شما به شکل کامل دانش جذب نیروی انسانی دیجیتال مارکتینگ را داشته باشید.
در صورتی که چنین دانشی را نداشته باشید، باید هزینه بسیاری را برای دریافت مشاوره و کمک از مراکزی بپردازید که اطمینانی بر انتخابهای آنان هم ندارید. پس بهتر است، قبل از هر کاری به دنبال مراکزی با تخصص بالا در حوزه دیجیتال مارکتینگ و نیروی انسانی باشید. این ترکیب میتواند شرایط مناسبی را برای دستیابی به هدف شما فراهم کند.
البته چنین مرکزی باید قابلیت ارزیابی صلاحیت و شایستگیهای متخصصان را به شکل حرفهای داشته باشد.همچنین داشتن برنامههای توسعه فردی برای رشد و ارتقا این افراد زیر نظر متخصصان باتجربه از دیگر گزینههای لازم است. امکان فراهم شدن موقعیت یادگیری و آموزش به دیجیتال مارکترها، آن هم به شکل عملی و کارآموزی باعث پرورش بهترینها خواهد شد.
برچسب ها
استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ